Kryssarklubben På Kryss Övriga Kretsar In English

Start Verksamhet Västpricken Bli medlem Butiken Forum Kontakta oss

Solist sammankomsten den 25/4

På Solist sammankomsten den 25/4 berättade Hans Kjellberg om en segling med sin Albin Nova ”SOFIA” till Medelhavet.

Främst var det en berättelse om att ta sig till La Coruna i norra Spanien. Det är trots allt vägen som är det intressanta.

Starten på seglingen var från Stavanger över Nordsjön till Kirkwall på Orkney. Vidare bar det av norr om Skottland sedan söder ut mot Dublin och Falmouth i Cornwall. Därpå passerades Biscaya mot La Coruna.

Kapten

Som inledning nämndes några ord om att ta sig runt norska Sörlandet. Benämns ofta Surlandet lokalt i Stavanger. Att ta sig runt denna kuststräcka kan vara utmanande men det finns stoppställen.

Också några ord om att viken rutt som var mest lämplig efter Nordsjön. Det är genom Cledonian canal. Efter slitet över Nordsjön passar det med lite lugnare båtliv, sade Hans. Jag valde att segla runt Skottland. Några ord nämndes också var man kan finna besättning om sådan skulle saknas.

Så berättade Hans om att ta sig över Nordsjön och ner mot Spanien. Vi var redo. Vi var tre ombord från Stavanger. Vädret var enligt SMHI lovande över Nordsjön. Det blev storm över Nordsjön. Försenade kom vi till baren i Kirkwall. Vi blev släpade efter en fiskebåt in till Kirkwall då storm blev stiltje. Runt Skottland gick det som ett kick och så var vi i Falmouth. Vi nådde baren i tid. Två medhjälpare mönstrade av. Kaptenen var odräglig. Så kom min favorit, Åshild. Också en hjälpare, Michel kom ombord. Seglingen över Biscaya var väl äventyrlig. En återkommande kommentar från Åshild var. Skall detta aldrig ta slut. Vi nådde La Coruna på 4 dygn. Michel sade. Det var en av de lättaste överfarterna han hade varit med om. Pust pust. Bra båt också, sade Mickel. Han var pratsam.

Solisternas nationaldagssegling i Bohuslän 6 – 10 juni

Efter ett fantastiskt majväder var väderprognoserna lika strålande för den förlängda helgen 6 – 10 juni. Fyra skeppare hade anmält sina båtar till årets andra eskader. Tre erfarna gastar skulle fördelas mellan dessa fyra båtar. Resultatet blev att Marita och Helena placerades på en LM28 Mirage med Per-Anders som skeppare och Lennart på en CB365 Happy Fleet med Björn som skeppare. Övriga avstod helt från att följa med.

Efter genomgång av respektive båts utrustning kastade vi loss från respektive hemmahamn. Hela dagen seglade vi i svaga sydliga vindar mot vårt mål som var Käringön. Då målet bestämdes hade det från en del deltagare uttryckts en fara för att det skulle vara överfullt i denna populära hamn. Men då första båt anlände till Käringön vid 18-tiden var det helt tomt på fritidsbåtar i inre hamnen. Ett fåtal båtar låg i den yttre hamnen.

På torsdagens skepparmöte bestämde vi att segla till Väderöarna. Båda båtarna seglade samma väg genom Gullholmsrännan och norrut inomskärs. Vi gick ut mot Hållö vid Brofjorden. Sjön växte men vi lyckades runda Hamnskär utan att behöva slå och sedan blev det slör/läns ända fram till Väderöarna. Vinden hade ökat avsevärt när vi kom fram och blåste rakt in i den trånga hamnen. Tack vare hjälp med linor kunde vi vända i den trånga hamnen och lägga oss vid bryggan med fören utåt. Döm om vår förvåning när kommittéordförande Berth och Tonja med son dök upp på bryggan efter en stund! Efter några timmar anlände LM28 och fick plats utanför Tonjas båt. Under kvällen tog vi långa promenader på denna vackra och mycket speciella ö. Det var nu dags att vända söderut. Vindarna skulle enligt prognoserna vara sydliga och svaga under de återstående dagarna och en del av oss skulle gå till jobbet på måndag morgon. Efter att ha vinkat av Tonja med besättning seglade vi i CB 365 hela vägen till Bohus Malmön, trots att det blev många slag i den sydliga vinden och motströmmen. Från Smögen fick vi halvvind. Besättningen i LM28 stannade kvar halva dagen på Väderöarna för att sedan gå för motor nästan hela vägen bl.a genom Sotenkanalen. Vi fick en lugn kväll i den gamla fiskehamnen som var nästan tom på andra båtar.

Under lördagen fortsatte vi kryssa söderut. Eftersom farleden tidvis går sydost kunde vi där segla med 7,5 knop i rätt riktning utan slag. Vi anlände till Klädesholmen i god tid före middagen och kunde njuta av promenader och god middag. Matjessill med tillbehör till middag passade fint på denna ö. LM28 anlände betydligt senare och besättningen grillade sin middag samtidigt som solen gick ner!

Vinden fortsatte vara sydlig så seglingen blev densamma på söndag, dvs kryss. Få båtar ute trots det långvariga fina vädret så det blev inga problem att slå i de trånga farlederna. Eskadern avslutades med gemensam lunch på Källö-Knippla. Strax före lunch slog vädret om efter mer än en månad med högsommarväder. Regnet kom äntligen och vi gick till respektive hemmahamn för motor. Nöjda och glada efter en rolig eskader och en seglad distans på 160 nm.

Björn Johansson

Solisternas Kristi Himmelfärdssegling 2018 i Bohuslän

Efter en kall och sen vår var väderprognoserna strålande för helgen. Tre skeppare hade slitit de sista veckorna för att få sina båtar sjösatta och färdigutrustade i tid till årets första eskader. Min båt (CB 365) fick storseglet monterat dagen före avfärd! Och det går ju att segla utan fungerande vindmätare …

Fyra tappra gastar hade anmält sig varav tre helt nya som aldrig varit med i någon solisteskader. Vi saknade övriga ca 65 solister!

Efter genomgång av respektive båts utrustning kastade vi loss från respektive hemmahamn. Hela dagen seglade vi i svaga sydliga vindar mot vårt mål Käringön. Som tur var ökade vinden ibland så att vi kunde komma fram i rimlig tid. I stort var alla gästplatser upptagna trots att det var så tidigt på säsongen.

Väl förtöjda längst in i inre hamnen, alldeles utanför affären, kunde vi avnjuta en god middag och ta de traditionella promenaderna.

På fredagens skepparmöte bestämde vi att segla till Hunnebostrand med en avstämning då första båt passerade Smögen. En båt (HR 29 Rainbow) gick utanför Måseskär för att försöka fånga vindarna på öppet vatten. Övriga (LM 28 Mirage och CB 365 Happy Fleet) seglade genom Gullholmsrännan. Som alltid blev det kappsegling mellan ett antal jämnstora och jämnsnabba båtar. Bra vindar hela dagen och många tillfällen för gastarna att träna segeltrimning, väjningsregler, navigation och inte minst seglingstermer. Inte underligt om det till sist blev väl mycket nyheter som snurrade runt i huvudena.

När vi började närma oss Smögen sista biten förbi Fisketången, insåg vi på CB-båten att vi var tvungna att ta ned seglen och fortsätta för motor mot Smögen. Samtidigt beslutade skepparna att inte fortsätta längre. Även ett halvfullt Smögen är väl värt en övernattning i mitten av maj! Inga problem att få plats. En händelserik dag avslutades med ett besök på puben, som dagen till ära hade levande musik med lokala artister.

Lördagen inleddes med promenad till Kleven. Imponerande utsikt mot Hållö fyr och ett lugnt hav. Vad gör en seglare då hen vill koppla av från seglingen? Går upp på ett berg och ser ut över havet.

Det var nu dags att vända söderut. Vindarna skulle enligt prognoserna vara svaga under de återstående dagarna och en del av oss skulle gå till jobbet på måndag morgon. Nästa övernattning bestämdes ske i Åstol. Vi i CB 365 seglade i de inre farlederna så mycket som möjligt för att ge gastarna många tillfällen att träna navigering och sjömärken. Och inte minst för att glädja skepparen!

Efterhand insåg vi att HR 29 och LM 28 inte skulle hinna fram i rimlig tid. Ny destination blev Skärhamn. Kvällen avslutades med samkväm i CB 365 med livlig diskussion om dagens segling.

Under sista dagen skiftade LM 28 och CB 365 gastar så att alla fick prova på att segla olika typer av båtar. Tyvärr blev söndagen den lugnaste dagen så det blev inte så mycket segling.

Eskadern avslutades med gemensam lunch på Källö-Knippla och därefter hemsegling till respektive hemmahamn.

Björn Johansson

Genomförda aktiviteter 2017

Sensommareskader med kräftskiva 25 – 27 augusti

Rigmor och Oskar

En mycket trevlig kräftskiva tilldrog sig på Hälsö på fredagskvällen 25 augusti. Helena och jag startade i Björlanda tillsammans med Berth i hans båt Coquille (snäckskal på franska). I land på Hälsö väntade redan Tonja med sin lille son Joar, som skulle övernatta på vår båt och sedan åka hem med bil morgonen därpå. Där var också Kent med sin besättning Rigmor, Leif, Sara-Lisa och Johan, och Per-Anders med Maritha och Ann-Marie.

Kräftskivan påbörjades med mingel och rosa dryck i glasen utanför Hamneboa som Berth hade lyckats få låna. Inne hade det dukats upp långbord och när solen påbörjade sin nedgång gick vi in och tog för oss av allsköns god mat som hör till en kräftskiva. Den väluppfostrade skeppskatten Oskar krävde att få sitta med på egen plats vid bordet. Några snapsvisor blev det också men ingen allsång och en rolig kväll avslutades någon timme efter midnatt.

På morgonen var vi iväg ovanligt tidigt trots den sena natten och nu styrde vinden oss till Skärhamn. Lördagen bjöd på ett underbart seglarväder med vindar runt 5 ̶ 8 m/s och en himmel med växlande molnighet. Lite regnstänk i Skärhamn hindrade oss dock inte från att ta fram grillen och sätta oss vid de gemensamma borden utanför hamnkontoret. Men när kylan satte in senare på kvällen var vi nog alla ganska nöjda med att avsluta kvällen gemensamt i värmen i Kents båt.

Kent serverar kräftor

Hemvägen på söndagen bjöd på skrala länsvindar. Efter den gemensamma lunchen i Södra hamnen på Stora Dyrön försökte vi oss på ett envist seglande men tvingades till slut att ge upp vid Brunskär och gå sista biten till Björlanda för motor. PA’s besättning hade fiskat makrill på vägen och stannade ytterligare en natt vid Vinga för att grilla fisken och bevittna den fantastiska solnedgången. Men de av oss som hade arbete som väntade fick nöja sig med att komma hem med solsken i blick, solkyssta kinder och fina minnen.

Vi som var med

Eskader 15 – 18 juni genom solsken och ösregn

Jag kunde knappt bärga mig; bara några dagar efter hemkomsten från en seglats till Läsö var det dags för en ny. Då min seglarerfarenhet ligger på nivån ”en båt – tre tillfällen”, var det en ny upplevelse att segla med ett annat gäng: Solisterna. Som ensam gast blev jag inhyst på Per Anders (PA) motorseglare (LM28) Mirage. Att vara ensam gast skulle visa sig bli mycket lärorikt. Vår första etapp gick från Hinsholmskilen till Käringön där vi mötte upp Björn och hans gastar Jörgen och Linda på Happy Fleet (CB 365) och Maritha och Tonya med sin lilla två och ett halvt år unge son på en Forgus 32. Efter en trevlig kväll med mindre trevligt väder fortsatte seglatsen morgonen därpå i ösregn till Smögen. Tonya valde att segla hem igen med tanke på den väldigt unga besättningsmannen som ännu inte varit ute och seglat så mycket.

Segling i vattenfall?

Med anledning av den skrala nordvästliga vinden valde vi att gå för maskin största delen vilket Björn med besättning inte gjorde. De kryssade fram genom många passager, bland annat över Brofjorden där vi mötte dem precis bakom ett stort lastfartyg som då var på väg västerut.

Min egen erfarenhet av sträckan fram till Brofjorden kändes väldigt spännande, då det på grund av regnet var mycket begränsad sikt och kapten Hansson hade lagt ut en kurs åt mig på plottern och gick sen ner och tog sig en tupplur. Nu blev jag tvungen att väcka honom lite i förväg då jag hade räknat ut att vi låg på kollissionskurs med lastfartyget som snabbt tornade upp sig ur dimman österifrån. Hade jag varit mer erfaren hade jag löst det själv och kunnat låta kapten vila lite till. En erfarenhet rikare – de nya lärdomarna lät inte vänta på sig. Torkning mellan regnen

Väl framme i Smögen sken solen och bryggan ångade när vi la till. Förutom ett något stökigt studentgäng på natten somnade jag gott efter mina nya erfarenheter. Morgonen därpå var vi ute och promenerade på de karga, vackra klipporna i naturområdet Kleven innan vi så småningom styrde ut mot Grundsund. Nu hade en ny gast tillkommit på Happy Fleet: Lindas pojkvän Bertil. Smögen Lördagen bjöd på ett fantastiskt fint seglarväder med 7-10 m/s och strålande sol och väl framme i Grundsund blev vi hjärtligt mottagna av hamnvärden Emil som till och med fick en utmärkelse förra året för sitt trevliga och hjälpsamma bemötande av alla in/utgående båtar. Jörgen som seglat på de stora haven berättade om sitt sökande efter fenomenet ”Green flash” som man kan se vid soluppgång och nedgång; för ett kort ögonblick, enbart i några sekunder, blir solen grön just när den passerar horisonten. Ännu hade han inte sett det själv men det lät så intressant att förmodligen de flesta av oss nu kommer att försöka leta efter det.

För övrigt bjöd Grundsund på en fantastiskt fin solnedgång. Solen går ner över Grundsund

På söndag morgon efter PA:s dopp i havet fortsatte vi mot Åstol där vi skulle träffas för lunch innan våra båda båtar skulle skiljas för färd mot sina hemmahamnar. Väder och vind höll i sig, med byar upp emot 11 m/s vilket skulle visa sig ganska utmanande då vi gick genom Jungfruhålet på vår väg söderut. Utmaningen låg i att vinden kom från sydväst och vi fick i passagen möte med inte bara en segelbåt utan två. PA satte på järngenuan för att få lite hjälp igenom tillsammans med seglen.

Väl framme i Åstol blev det lunch på resterna av matförrådet och plottern skulle laddas på land. Nu glömdes den bort i hasten när vi la ut från hamn och efter några försök att nå Björn på en avstängd mobil (som ännu inte lämnat Åstol) fick vi försöka lista ut numret till någon av de andra på båten. Plottern blev lyckligtvis väl omhändertagen men på resten av vår rutt fick vi omväxlande använda fysiska sjökort och mobil. Något utmanande för en (dvs jag) som senast läste sjökort för över 20 år sen. Vid Björköfjorden var vindarna sådana att vi fick kryssa ett tag, vilket även det var en ny erfarenhet för mig. Björn med besättning kryssade också på hemvägen i den stundtals friska vinden genom Kyrkesund och Instö ränna. När vi väl fick fast mark under fötterna igen var klockan redan över nio på kvällen.

Tankarna om vad som är livskvalitet förändras med åren men för mig är det en ynnest att få vara med och segla: att bli ett med elementen vatten och vind. Efter den här seglatsen tar jag med mig nya erfarenheter, nya lärdomar, nya härliga bekantskaper och ett nytt sug att snart få komma ut på havet igen.
/ Mia Raunegger

Försommareskader Anholt 2 – 6 juni

En eskader blev två – på väg mot Anholt

Anita till rors

Pingsten var i antågande. På fredag eftermiddag lade Björn, Anita och Gösta ut från Björlanda Kile. Anita skulle få känna på båten innan vi gav oss ut på havet. Hon hade kommit med tåget hela vägen från Falun och är ny bland Solisterna. Bra glid i båten och nyttig övning i rattstyrning ner till Fotö. På lördag morgonen hade den erfarna besättningen, Ann-Marie, Rigmor och Bert mönstrat på Kents båt och de styrde direkt mot Saeby som överenskommet. Björn & Co passerade tidigt Vinga och fick en byig halvvind. Något skvalpigt så det var svårt för Anita att få in styrtekniken, men det gick bättre och bättre med tanke på att hon ej tidigare seglat på öppet hav. En bog rätt till Saeby. Vi strövade runt i den pittoreska och folktomma byn, letade glass och lyssnade på en jazzkör i den gamla kyrkan. Kent & Co lade till långsides innan middagen. Saeby Jazzfestival pågick i ett tält på kajen så vi njöt av kvällen i Kents kajuta och underhölls av den något moderna jazzen. Det blev enda gången hela gänget träffades på denna eskader. Söndag morgon stack Björn & Co ut tidigt med tanke på att det är 49 nm fågelvägen till Anholt. Vi hade både vind och ström emot oss så vi kryssade mellan Middelgrund och Laesö på jakt efter snabbspåret mot sydost. Framdriften mot målet var dålig. Med tanke på en väntad vindkantring mot väst avvaktade de andra vid kaj men redan efter några timmars segling passerade de oss vid fyren Laesö Rende. Vid telekontakt klargjorde de att de var fast beslutna att gå till Anholt, medan vi tvekade om vi skulle komma dit i vettig tid. Vi kämpade på i regnet men kom snart underfund att för vår del var det viktigare att komma i hamn innan kvällen än att komma till Anholt, som vi drömt om. Telekontakterna fungerade ej så vi kunde inte få fram något meddelande om ändrade destination till Kent & Co. Vi landade i Hals vid Limfjordens mynning så att både glass och strövtåg i byn hanns med före grönsakssoppan. Vid halv nio fick vi kontakt med Rigmor. De hade just välkomnats i Anholt av en gemytlig hamnvärd, som ordnade så att serveringen på Havnkroen var öppen. Nästa morgon meddelade de att de ätit Stierneskud (spättafilet) och testat fem olika öl, vilket smakade gudomligt efter den tuffa seglingen. Cykeltur på Anholt 5 juni är den danska nationaldagen och det firade Kent & Co med att cykla runt på den säregna sandön och studera blomsterprakten. Björn & Co övervägde att besöka Dan i Varberg, men han var ej därstädes. För sydlig bris slörade vi upp mot Laesö igen. Gastarna hade fått in rattstyrningen riktigt bra under halvtimmes pass. Havet var så lugnt så Björn kunde laga pannkakor på filmjölk. Kreativt och gott tyckte gastarna, då mjölken tagit slut. På väg in mot Österby skulle såklart focken in, men rullen hängde upp sig. Skepparen behöll lugnet. Några extra slag utåt och genuan togs ner. Väl vid kaj såg skepparen att inhalningslinan kommit i beknip. Snabbt avklarat och seglet kunde hissas igen. På svenska nationaldagen fick Björn & Co fin halvvind på det korta skuttet över pölen till Donsö. Vi lämnade av Anita, som skulle besöka brodern i hans boning, sydligaste huset på hela ön. En frisk läns för två i inre farleden upp till Björlanda. Snabb tömning av båten och promenad till bussen mot stan. Vi hann precis och pustade ut. SMS kom från Bert att de just landat i Björlanda. Vi kunde knappt tro det – drygt 70 nm på 10 timmar? Senare bekräftade Rigmor att det var sant. Fantastisk segling! De hade forsat fram i frisk slör med gubbarna vid rodret och ett trevligt och spännande sällskap av en tumlare på vägen. Damerna hade inte orkat hålla emot då sjön var svår. Toppnoteringen i nerförsbackarna var 10,4 knop. Genom olika preferenser fick de två besättningarna goda men skilda upplevelser till livs under denna eskader.
/Gösta

Helgeskader 12 – 14 maj

Solisterna testar Majvädret ”MAJ inställt pga tekniska problem SMHI sänder repris på marsvädret tills vidare” Så löd ett mail till Kent på lördagskvällen. Stämde det under helgen 12-14 maj? Få solistbåtar i sjön, men det räckte med två båtar för att sju Solister skulle kunna begå vårens segelpremiär. På fredagskvällen slörade Per-Anders rakt ut från Hinstholmen till Fotö med Bo och Marita som gastar. Kents gäng med Bert, Rigmor och Gösta ombord fick njuta längre av laber ostan och värmande sol från Björlanda till Fotö. Fin liten, välskyddad hamn med nya fräscha gästhamnsfaciliteter. Välkomstskålen intogs på purfärsk solnedgångsaltan i bästa västerläge ovan västra hamnplan.

Bild 1

Duggregnet höll oss länge i kajutorna på lördag morgonen. Först efter elvakaffet stävade vi norrut för lätt halv vind – väl påpälsade. På Kents MIN styrde Rigmor öster om Björkö och smekte prickarna upp mot Albrektsund. Innanför Brunskär hade hon en ny trofé på lut. Kent testade Rigmors reaktionsförmåga i den växlande vinden. När pricken passerade förstäven lättade Kent på storen. Pricken smekte utsidan på bommen. Aktre revlinan hängde osträckt. Skall den haka fast i pricken? Puh, den dallrade till men fastnade ej. Både Rigmor och Kent såg oberörda ut. Magiskt lugn i kanalen mot Marstrand. Nog med vind för att länsa genom. Efter tre härliga segeltimmar lade MIN till långsides i Åstols gästhamn. Det tog en stund till för Mirage att gå på utsidan Björkö och runda Sälö knapp. Gott vara i hamn. Vi kände oss lite ruggiga och blev varmt välkomnade av den omtänksamme hamnvärden. Vi var hans enda kunder denna dag.

Åstols lugna hamn

Skönt strövtåg i hotande regn runt de 192 husen på Åstol. Stolta tulpaner i de förmodat tånggödslade rabatterna bakom affären. Vi hittade bra potentiell kräftveranda vid Röda Stugan, f.d. fyr på sydostuddens höga och runda klippor. Skepparna och ordförande testade ölsorter på Rökeriet, medan gastarna fixade med mat. Gemensam glad middag i Kents rymliga kajuta. Konstaterade att Mailet med det uteblivna majvädret stämde med verkligheten.

Britta meddelade på kvällen att hon och Åse redan hade anlänt till Marstrand, men stannar kvar där. ”Det finns så många fina krogar här”. De hade seglat från Billdal med Britas HR 26 i förmiddags. Åse måste dock ta bussen mot storstaden.

Väl påpälsad besättning

Likadant väder nästa morgon med svag vind. Någon hade hört att det kunde finnas en nyutlagd flytbrygga vid Hamneskär. Så trevligt det skulle bli att få uppleva Pater Noster för första gången, tyckte flera av oss. Kent & Co plockade upp Brita i Marstrand, där båten skall ligga kvar några veckor. Vinden tilltog så när vi kom ut mot Hamneskär insåg skepparna att det var för hög sjö för att kunna lägga till. Någon flytbrygga såg vi ej. God kryss genom Sillesund höll besättningarna varma. Per Anders´ Mirage gick fortare än någonsin tack vare ny folding propeller och nya instrument (!?). Ändå var Kents glidare före i Rörö lugna hamn.

MIN

Vi samlade tankarna och slukade resterande mat. Vädret bättrade sig vartefter så vi kände nog att Sköna maj var på gång i alla fall. Alla var mycket nöjda med premiären. Behagligt lugn bog åter till respektive hemmahamn. Nästa eskader - till pingst - går till Anholt eller Väderöarna beroende på vad vindprognosen säjer.


På Solistträffen den 26 april hade vi besök av Peter Johansson och Görel Bråne som berättade och visade bilder från sin seglats till Lofoten under några veckor sommaren 2016. Det blev en skildring av seglatser i trånga farvatten med vackra vyer och ståtliga berg. Vädergudarna var också på gott humör och bjöd på fina seglingsvindar så när som på sista etappen till Björlanda-Kile där vindarna blev lite friskare.



På Solistträffen 8 februari hade vi glädjen att få besök av Christina Möller Christina har medverkat som besättningskvinna i ett ARC- Race (Atlantic Rally for Crusies) från Las Palmas till St Lucia. Rallyt gick för 31 gången och det var 220 båtar från 31 nationer som skulle ta sig 2 700 nm från Las Palmas till St Lucia med start 20 november.

Båten var en oceanis Beneteau 47 och hade en besättning på 7 personer inklusive kapten och tillika båtägare Linda Lindenau. En helt kvinnlig besättning.

Målgång blev det efter 25 dagar och 2965 nm.

Christina berättade på ett trevligt och initierat sätt om förberedelserna med utrustning, mat och vatten i tillräcklig mängd och av hur man stuvar och förpackar för lätt åtkomst i dåligt väder Som exempel på förnödenheter kan nämnas 300 ägg, 9 kg pasta, 25 liter H-mjölk, 5 kg torkad skinka och en mängd färsk frukt.

Sötvatten tillverkades med en Watermaker så båtens vattentankar blev till reserv. Christina berättade också att seglatsen gått utan större incidenter men en trasig roderbussning var nära att sätta stopp för resan. Efter att ha konsulterat en expert i land kom man fram till att risken för roderhaveri var liten och att vindrodret kunde användas som reservroder

När mållinjen passerades 15:e dec. var det förmodligen en glad och lycklig besättning som kunde känna fast mark under fötterna.

Tack Christina. Vi ser fram mot att höra dig berätta om nästa äventyr.

Genomförda aktiviteter 2016

Solisterna har genomfört fem eskaderseglingar under året.
Paus på väg till grenen Vi startade redan 5:e maj med en segling till Skagen i strålande försommarväder. Fyra båtar med nio gastar var med.Det fina vädret höll i sig hela helgen och vi kunde ägna oss åt cykelturer, strandpromenader och museibesök. Söndagens hemfärd blev en resa med avtagande OSO vind och det blev en hel del motorgång.



Nästa eskader gick av stapeln 3:e juni och målet var Käringön. Vi var fem båtar med tio gastar som med svaga vindar i strålande sol tog sig fram till Käringön. Efter en guidad eftermiddagsvandring runt ön med Guiden, Gunnar Arvidsson ägnades kvällen åt gemensam grillning vid öns fina grillplats Söndagens mål var Marstrand. Vädergudarna var med oss även denna dag med sol och svaga vindar. Måndag var hemresedag och det fina vädret höll i sig även denna dag.

P-A:s båt

Segling för daglediga 14-17 juni lockade fem båtar till att börja med. Vid starten hade antalet reducerats till två . Planen var att segla söderut men väderutsikterna gjorde att den ändrades till norra Bohuslän med Käringön som första mål. Tyvärr fick ytterligare en hoppa av efter en dag p.g.a fel med styrningen. Återstående dagarna präglades av segling i omväxlande väder med mestadels måttliga eller svaga vindar och även lite regn.

Hyppeln var målet för nästa eskader med en första samling torsdagen 28 juli vid Utkäftens naturhamn med ett grillparty i det gröna. På fredagen seglades det till Hyppeln för promenader och bad innan kvällen tog vid med besök på restaurang ”Stora Oset” och musik av Bluesambasadörerna. Lördagen var planerad som en naturhamnsdag på Kungsö men en befarad vinökning på kvällen ändrade planerna till Vrångö. Vackert väder även denna dag som avslutades med mingel i Egils båt. Söndagen kom även den med strålande väder, slör för alla hemåt, endast en regnskur vid tilläggningen.

Fredagen 26 augusti var det dags för sommarens sista Solisteskader. Fyra båtar och elva gastar var med. Målet var Skärhamn. Samlingsplatsen var planerad till Vinga men vindförhållandena gjorde att den ändrades i sista stund till Grötö. Hamnen på Grötö är inte så stor och blev under kvällen minst sagt välfylld med fem båtar i bredd. En kräftfest blev kvällens höjdpunkt. Lördagens seglats gick som planerat till Skärhamn med fint väder även denna dag. Grillning på kvällen och allsång till gitarr och ukulelekomp i Kents båt avslutade lördagen. Söndagens hemresa började med lite regn som hade upphört när vi återsamlades i Marstrand för att äta lunch innan sista etappen hem.

Två ”Solistbåtar” har också medverkat i årets två 12-timmars distansseglingar och avverkat längst distans på båda dessa.

Dan Samuelsson




Gillar du denna sidan?


Om Västkustkretsen

Västkustkretsen har en mycket omfattande verksamhet som syftar till att göra Ditt båtliv enklare, roligare och inte minst säkrare.

Genom bland annat alla våra föredrag, utbildningar, eskadrar och inte minst våra naturhamnskisser, bojar och dubbar så blir du mer påläst och har alltid nära till mer information när du behöver den!

Kontakta oss

Svenska Kryssarklubben
Västkustkretsen
Talattagatan 24
426 76 Västra Frölunda
Telefon: 031-69 00 69
E-post: vastkustkretsen@sxk.se

Ansvarig utgivare

Peter Junermark, ordförande

Ändrad: 2018-07-31 09:55.
Visad: 1916 gånger.